FOTO by Ines Novković

Kultura

“Ludnica s tenorima” – premijera američkog kazališnog hita u Komediji!

PR 06. travnja 2022.

Ove subote održat se se komična kazališna predstava iz pera komediografa Kena Ludwiga!

U subotu, 9. travnja 2022. u 19:30 u Zagrebačkom gradskom kazalištu Komedija održat će se premijera komedije Kena Ludwiga LUDNICA S TENORIMA (Comedy of Tenors), u režiji Nine Kleflin, koja je ujedno i prevela djelo te ga adaptirala.

U predstavi glume Damir Lončar, Filip Juričić, Ronald ŽlaburJasna Palić Picukarić, Nina Kaić Madić, Filip Hozjak i Dea Presečki. Autorski tim uz redateljicu čine scenograf Osman Arslanagić, kostimografkinja Sara Lovrić Caparin te autor glazbe Dinko Appelt.

Ludnica s tenorima američki je kazališni hit iz pera poznatog komediografa Kena Ludwiga. Ovaj slavni autor napisao je brojne komedije koje su mu donijele slavu na Broadwayu i West Endu, a posebno se proslavio farsom Posudi mi tenor (Lend me a Tenor) koja prethodi sadašnjem nastavku.

Kao veliki znalac kazališta, glazbe i opere Ken Ludwig napisao je beskrajno zabavan komad o umjetnicima, sa svim njihovim manama i vrlinama, vedru i lepršavu komediju ispunjenu najpoznatijim tenorskim napjevima.

Radnja se odvija u jednom elegantnom pariškom hotelu 1936. godine. Tri slavna tenora pripremaju koncert desetljeća, ali nažalost, sve pođe po zlu. Glavna zvijezda, čuveni Tito Merelli, želi odustati od koncerta, producenti čupaju kose, tenori, zbog međusobnih zavrzlama, svađa i krivih pretpostavki, jedan po jedan odustaju od nastupa.

Srećom tu je tenor – amater, hotelski poslužitelj Beppo, frapantno sličan slavnom Merelliju (igra ga, naravno, isti glumac), pa ga pokušaju podmetnuti za lažnog Merellija. Tu je i mladi tenor koji je zaručnik Merellijeve kćeri (iako on misli da je zapravo ljubavnik njegove žene), a da se sve dodatno zakomplicira u radnju se uvlači i jedna bivša ljubavnica, Ukrajinka, koja i sada ima romantična očekivanja.

Na kraju, sve se, naravno, završi sretnim ishodima, priznanjem ljubavi i ponekom neočekivanom prinovom. Nježni i pomalo sentimentalni štih ove komedije čini ju svevremenom bajkom o ljudima koji su talentirani, duhoviti, smiješni i dobri. To je kazališni komad poslije kojeg se osjećamo dobro, koji poetizira umjetnost, ali i ljubav kao veliku iscjeliteljsku silu.

Brza i dinamična radnja puna neočekivanih obrata prava je poslastica za publiku. Uz to, kako je riječ o tenorima koji se pripremaju za koncert, predstava obiluje poznatim songovima, pa se može reći da je kombinacija glazbenog i dramskog žanra.

RIJEČ REDATELJICE

Razmišljajući o suvremenoj komediji, posebice onoj situacijskoj, ansambl komediji, kakvu naše kazalište neizostavno mora imati na repertoaru, redatelj mora posegnuti za prokušanim, vješto napisanim dramskim djelima koja se oslanjaju na svijetle primjere klasičnih komediografskih uzora.

Ludnica s tenorima Kena Ludwiga upravo je jedno takvo djelo, iz pera velikog majstora komike. Ludwig je autor koji znalački vodi svaku fabulativnu nit, svaku zabunu čini u isti čas i mogućom i apsurdnom, koji se virtuozno poigrava atmosferom gradeći zaplet na dobro odmjerenoj sinergiji komedije i melodrame.

Njegovi humorni karakteri nisu lišeni psihologije, oni su višeslojni i duboki, ocrtani dovoljno precizno da se odmaknu od tipova, a opet dovoljno lagani i duhoviti da nas nasmiju u svojim ljudskim manama i vrlinama.

Kao veliki znalac kazališta i odani poštovalac glazbe, autor nas vodi u svijet opernih zvijezda, tenora i njihovih obitelji, svijet koji dovoljno voli i poznaje da bi mu se mogao iskreno narugati. On nama, kazališnim profesionalcima, suprotstavlja običnog poslužitelja u hotelu koji iskreno ljubi umjetnost, pjevanje, koji u sebi nije izgubio naivnu i dječju radost u susretu s glazbom.

On nam se ruga kroz lik Beppa koji je tako frapantno sličan pravom, ozbiljnom pjevaču da  nitko neće otkriti prevaru. I ta će zabuna biti pokretač urnebesno smiješnih situacija koje će nas zabaviti, nasmijati, pa čak i raznježiti. No, lik Beppa, nosi i svoju skrivenu oštricu, zakopanu ispod farsičnih zabuna. On nas upozorava da ono autentično, ljudsko, često ostaje zanemareno u nama i da je sretnom pojavom jednog budalastog hotelskog poslužitelja doveden red u kaotičnu stvarnost slavnih tenora. Beppo je strastveniji ljubavnik, nježniji otac, nesebičniji prijatelj od svog slavnog dvojnika.

Bez lažne fasade, bez površnog glamura – on nam se smije. Smije se žurbi ovog komada, bjesomučnoj trci kroz sobe i hodnike, gdje junaci  više ganjaju svoje nesigurnosti i taštine, nego jedan drugoga. Zbunjeni, prevareni, ustrašeni –  oni trče, viču i lupaju vratima u neprestanoj potjeri za srećom, slavom i zaradom.

Autor je neobično vješto posložio dramske cjeline, prizori se tako logično pretapaju jedan u drugi da niti ne primijetimo kad je čitava ta zavrzlama skliznula u punokrvnu farsu. Dovodeći zabunu do apsurda, a dinamiku radnje do usijanja ova nas komedija (skačući nam direktno u lice) upozorava koliko je naša trka za nametnutim životnim ciljevima često besmislena i jednostavno smiješna.

No, tu u igru ulazi aspekt melodrame, romantične komedije, niz nježnih i sentimentalnih prizora koji nam bacaju sidro smisla i vraćaju nas tamo gdje istinske vrijednosti nikad ne razočaraju. Junaci pronađu ljubav, sigurnost obitelji, postojanost prijateljstva. I odano, stvarno i punog srca posvete svoje talente kazalištu, glazbi i umjetnosti.

Da, ovaj komad ponudit će nam na kraju svoja zašećerena rješenja: svi se vole, svi su zajedno, parovi su spojeni, smisao je vraćen.

I ma kako naivno to izgledalo, zapravo je pronicljivo, mudro i lukavo. Zadovoljava našu, toliko puta poreknutu,  glad za bajkom, za sretnim rješenjima u kojima nema poraženih.

U okrutnom i nemilosrdnom svijetu koji huči oko nas takve su komedije više nego potrebne, a iluzija da će se naša trka kroz životne prepreke sigurno sretno okončati potrebna je svakom od nas. (Nina Kleflin)

Ken Ludwig broji šest predstava na Broadwayu i sedam na londonskom West Endu, a mnoga njegova djela postala su standardni dio američkog repertoara. Njegovih 28 predstava i mjuzikala izvedeno je u više od 30 zemalja na više od 20 jezika, dok se svake večeri tijekom cijele godine održavaju produkcije diljem Sjedinjenih Američkih Država.

Komedija Posudi mi tenor (koja je, da podsjetimo, premijerno izvedena u Komediji 2010. godine, u režiji Marka Jurage) osvojila je dvije nagrade Tony, a Washington Post ju je prozvao „jednom od klasika komedije dvadesetog stoljeća“. Crazy for You izvodio se na Broadwayu pet godina i osvojio je nagrade Tony i Olivier za najbolji mjuzikl.

Ken Ludwig osvojio je i nagradu Edgar za najbolje kriminalističko djelo godine, dvije nagrade Laurence Olivier, dvije nagrade Helen Hayes i nagradu Edwin Forrest za doprinos američkom kazalištu. U njegovim su predstavama glumili Alec Baldwin, Carol Burnett, Tony Shaloub, Joan Collins, Hal Holbrook i mnogi drugi.

Njegova scenska verzija Ubojstva u Orient Expressu napisana je na izričit zahtjev nasljednika Agathe Cristie, a njegovo najnovije dramsko djelo Dear Jack, Dear Louise osvojilo je nagradu Charles MacArthur za najbolje novo dramsko djelo 2020. godine, te će se izvoditi na Broadwayu.

Njegova knjiga Kako podučavati Shakespearea vašoj djeci u izdanju Penguin Random House osvojila je Falstaffovu godišnju nagradu za najbolju knjigu o Shakespeareu, a njegovi eseji objavljivani su u Yale Reviewu.

Diplomirao je na Harvardu i Cambridgeu i čest je gostujući govornik za razne udruge poput The Oxford-Cambridge Society, The Jane Austen Society of North America, The Folger Shakespeare Library i The Baker Street Irregulars.