Fyre Festival (“RAJ” za influencere) – prijevara desetljeća?

Engineer 06. ožujka 2019.

U vrijeme gdje se sve vrti oko objava na društvenim mrežama, biste li vjerovali obećanjima o najekskluzivnijem festivalu nakon pojave Woodstocka?

Raj za influencere gdje vas dočekaju glazbeni performeri, mnoštvo luksuznih sadržaja i tona sadržaja za Instagram? Vi možda ne, ali je mnoštvo mladih “palo” i požalilo…

Photo by: theverge.com

Što je uopće taj Fyre Festival?

Fyre Festival neuspjeli je pokušaj ostvarenja luksuznog glazbenog festivala koji se trebao održati od 28.-30.04. te od 05.-07.05.2017. godine na Bahamskom otoku pod nazivom Great Exuma.

Festival je osmišljen s namjerom da promovira Fyre aplikaciju koja se trebala baviti “bookingom” raznih svjetskim glazbenih aktova u svrhe festivala, manifestacija, rođendana i svih ostalih prigoda koje bi trebale usluge takvih aktova.

Tko su začetnici festivala?

Glavni začetnik festivala je bio tada 25-godišnji Billy MacFarland, vlasnik Fyre Media Inc tvrtke koja je pokrenula i aplikacije spomenutu u gornjem paragrafu. Njegov partner u projektu bio je Ja Rule, američki reper koji je najveću slavu doživio početkom 2000-ih, dok nije završio u zatvoru na dvije godine zbog utaje poreza, neprijavljeno vlasništvo vatrenog oružja te još nekolicine manjih zakonskih propusta.

Zanimljivo je spomenuti činjenicu da je Ja Rule u svim intervjuima hvalio Billy-a i njegovu genijalnu ideju koja je trebala trajno promijeniti profil festivala, dok je nakon osude istog promijenio priču, ogradio se od svoje uloge njegovog partnera i naposljetku izbjegao sudsku osudu.

Photo by: youtube.com

Gdje je nastao problem?

Problem je nastao u samom početku. MacFarland i Ja Rule posjećuju Bahame potkraj 2016. godine, samo pola godine prije inicijalne ideje o datumima održavanja samog festivala. U teoriji je sve zvučalo obećavajuće, inovativno, veoma privlačno, ali ono što je krajnje štekalo bilo je ostvarenje same ideje.

Manjak vremena ovdje je igrala ključnu ulogu, ali i manjak financijskih sredstava pa MacFarland ostvaruje pozajmice na temelju lažnih obećanja. Bitno je spomenuti da je MacFarland veoma karizmatična persona, koja ima moć naročito financijskim ulagačima prodati bilo kakav proizvod, to mu je u početku svake začetne ideje (a imao ih je nekoliko), uspijevalo veoma lako. Ipak, i najboljim lažima jednom dođe kraj.

Prodavali su vrlo skupe pakete gdje su obećavali gostima festivala nezaboravno i luksuzno iskustvo poput smještaja u najboljim vilama, vožnju skupim jahtama, plivanje u kristalno plavom moru s divljim svinjama, koje su atrakcija na Bahamima, itd.

Photo by: cnbc.com

Pametna ideja reklamiranja

Kako bi pokrenuli lavinu interesa u medijima, MacFarland i Ja Rule odluče unajmiti najpoznatije top modele i influencerice svijeta poput Kendall Jenner, Bellu Hadid, Emily Rajtatowski itd., da snime promotivni video u kojem će biti prikazana ljepota prirode, oceana i mnoštvo luksuza koje bi posjetitelje tamo čekalo.

Također su i bile plaćene da na svoje društvene mreže postave narančasti kvadrat s logom plamena što je bila reklama za sam festival, ali i aplikaciju. Utjecaj spomenutih influencerica toliko je značajan da se idućih dana u američkim medijima stalno izvještavalo o nadolazećoj senzaciji zvanom, Fyre Festival.

Jedni vrijeme je vladala histerija među mladim influencerima koji su željeli biti dio festivala, nekolicina ih je čak prodala sve što posjeduju da si mogu priuštiti ulaz za festival i to obećavano nezaboravno iskustvo.

Photo by: relevantmagazine.com

Tragični kraj

Unatoč svim naporima radnika bahamskih otoka i velike količine novaca koje su bile uložene, ništa nije moglo spasiti ovaj događaj. Noć ranije je otočje pogodilo snažno nevrijeme i uništilo čak i jadne šatore i madrace pripremljene za polaznike koji su rano jutro počeli dolaziti na otok, još u neznanju o cijelom debaklu.

Klupko se kompletno odmotalo kada su vidjeli da je cijeli festival bila prijevara, da su platili velike količine novca za uništene šatore, siromašan sendvič sa sirom i uvjetima u kojima se ni štakori ne bi ugodno osjećali.

Sve je vrlo brzo došlo u medije i cijeli event je raskrinkan.

Bitno je spomenuti da se o toj mogućnosti i ranije govorilo jer je na Twitteru napravljen profil koji je pokušao upozoriti ljude o debaklu, ali ga nitko nije u početku ozbiljno doživio.

Photo by: vanityfair.com

Billy MacFarland (na gornjoj slici) do zadnjeg je trenutka pokušavao spasiti cijelu situaciju, ali šteta je bila nepopravljiva. I mediji su ga odmah proglasili “varalicom desetljeća”.

Prevarenim influencerima nije preostalo ništa drugo nego da se vrate u Miami, zračne luke prema Bahamima, ali ni to neće proći jednostavno. Ostali su zaključani cijelu noć u zračnoj luci bez hrane, pitke vode, bilo kakvih normalnih životnih uvjeta do jutra kada su prvi polaznici poletjeli prema Miami-u.

Billy MacFarland čak niti nakon ovakvog debakla nije naučio svoju lekciju već je nakon nekoliko mjeseci osnovao novu tvrtku koja je nastavila s prijevarama dok i to nije bilo raskrinkano.

U listopadu 2018. godine osuđen je na šest godina zatvora, te od tada služi kaznu u FCI Otisville, u saveznoj državi New York.

U siječnju 2019., u rasponu od samo par dana, objavljena su dva dokumentarca o cijelom iskustvu. Dokumentarac Fyre može se pogledati na Netflixu, dok je Fyre Fraud dostupan na Hulu.

Namaste

 

Autor teksta: Igor Marley Bašić, mag. philol. angl/germ.

Instagram: igor.marley.basic

Founder of: https://kutaksnova.wordpress.com/